Å leve litt langsommere ?

Publisert den 27. juni 2026 kl. 10:14

 

Jeg hørte en historie om en ung kvinne som fikk bedre psykisk helse etter å ha tatt et ganske enkelt valg: Hun flyttet til kjæresten på landet og valgte et roligere liv.

En undersøkelse fra Norstat for NRK viste også at over halvparten av dem mellom 18 og 39 år kunne tenke seg å endre livet for å få en roligere hverdag.

Stress kan gi negative tanker om oss selv, dårligere konsentrasjon, lav selvfølelse, rastløshet og mindre lyst til å gå på jobb.

Psykologer peker på at et travelt liv kan gi en følelse av mestring og kontroll. Derfor kan det faktisk føles uvant – nesten ubehagelig – å hvile. Jeg kjenner meg igjen.

Samtidig er pauser kanskje noe av det viktigste vi kan gi oss selv.

Jeg tenker ofte på historien om den kokende frosken. Hvis du legger en frosk i en kjele med kokende vann, vil frosken umiddelbart prøve å hoppe ut og unnslippe. Hvis du imidlertid putter frosken i lunkent vann, og gradvis øker temperaturen, vil den ganske enkelt tilpasse kroppstemperaturen til å matche den i vannet. Den ville være så travelt opptatt med å prøve å holde tritt med den skiftende temperaturen at den ikke en gang ville merke at den ble kokt levende.

Den illustrerer hvordan vi gradvis venner oss til høyere tempo og mindre hvile. Før vi vet ordet av det, oppleves et stressnivå som en gang var unormalt, som helt normalt.

Det fikk meg til å tenke: Kanskje trenger vi ikke et nytt liv – men flere pauser i livet vi allerede lever.

Mitt beste tips er å styre fritiden så godt du kan og prioritere aktiviteter som gir god restitusjon.

For noen er pausen sommerferien. Helger og ferier er viktige, men vi trenger antakelig også små pauser underveis. For andre er det en løpetur, en tur i skogen, en kaffekopp uten mobilen, en bok, musikk, en powernap, meditasjon, et kjæledyr eller en god natts søvn. Det er individuelt.

Det diskuteres sekstimersdag i yrker som allerede mangler folk, som i barnehagene. Skal færre gjøre mer? Eller er det andre tiltak som vil ha større effekt? Kanskje må vi snakke mer om arbeidsoppgavene, organiseringen, tempoet, forventningene og arbeidsbelastningen. Et godt arbeidsmiljø handler også om å rydde opp, strukturere og avklare roller. Og jeg mener fortsatt at ønsker du å jobbe 80 prosent, er det helt greit – men da tjener du naturlig nok mindre enn den som jobber 100 prosent.

For meg handler ikke «slow living» om å trekke seg tilbake fra verden. Det handler om balanse – om å være mer til stede i det som betyr mest, enten det er på jobb eller hjemme.

Jeg elsker prioriteringslister. Andre enkle grep kan være å la nye e-poster vente litt, bruke humor, høre på musikk eller bli flinkere til å legge jobben fra seg når arbeidsdagen er over. Det siste har jeg heldigvis blitt ganske god på.

Jeg tror ikke de fleste av oss trenger å snu livet på hodet. Men kanskje trenger vi noen små valg som gjør hverdagen litt mer levelig – både på jobb og hjemme.

Kanskje er det nettopp det som er å leve litt langsommere.

God sommer! 🌿 Jeg tar en liten pause fra bloggingen i juli 

Legg til kommentar

Kommentarer

Det er ingen kommentarer ennå.